Några förslag att undvika dispyt!

Se positivt på meningsmotsättningar. Kom ihåg frasen: Om två partners alltid är överens, är en av dem onödig. Om det är något du inte har tänkt på bör du vara tacksam över att få detta påpekat. Kanske är denna meningsmotsättning ett tillfälle att korrigera dig innan du hinner göra ett allvarligt misstag!

Misstro din första instinktiva reaktion. Det är naturligt att det första vi gör i en obehaglig situation är att försvara oss. Se upp där. Behåll lugnet och var försiktig med dina första reaktioner. De kan leda till förlust och inte till vinst!

Behärska ditt humör. Kom ihåg att man bedömer en människas storhet efter vad som gör honom eller henne arg!

Lyssna först. Ge motståndarna en möjlighet att prata. Låt dem tala till punkt. Säg inte emot, försvara eller diskutera inte. Det skapar bara murar. Försök att bygga broar av förståelse. Bygg inte missförståndens murar högre!

Titta efter det som är gemensamt. När du har lyssnat på motparterna, bör du först ägna dig åt de punkter och områden där du håller med dem!

Var uppriktig. Se efter var du har fel och säg det sedan. Be om ursäkt för dina misstag. Det avväpnar motståndarna och minskar benägenheten att försvara!

Lova att tänka över motståndarnas förslag och att studera dem noggrant. Mena det också. Dina motståndare kan ha rätt. Det är mycket lättare på detta stadium att gå med på att tänka över deras förslag än att skynda iväg och sedan hamna i en situation där de kan säga: Vi försökte tala om det för dig, men du ville inte lyssna!

Tacka uppriktigt dina motparter för deras intresse. Alla som tar sig tid att hysa en annan åsikt än du är intresserad av samma saker som du. Tänk på dem som människor som i själva verket vill hjälpa dig, på så vis kan dina motståndare bli dina vänner!

Skjut upp beslut så att båda sidor får tid att tänka igenom problemet. Föreslå att ett nytt möte hålls senare samma dag eller nästa dag när alla fakta fått komma fram. Som förberedelse till det möte bör du ställa dig själv några obekväma frågor: Kan mina motståndare ha rätt? Delvis rätt? Finns det någon sanning eller något värde i deras ståndpunkt och argument? Gör min reaktion problemet lättare att lösa eller gör det bara min frustation lättare att bära? Kommer min reaktion att driva mina motparter längre ifrån mig eller närmare mig? Kommer min reaktion att främja den uppskattning förståndiga människor hyser för mig? Kommer jag att vinna eller förlora? Vad är priset om jag vinner? Om jag ligger lågt, kommer då meningsmotsättningen att dra förbi? Är den här besvärliga situationen ett tillfälle för mig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0