Förstå exakt!

En framgångsrik psykolog skrev i sin bok om hur vi ska förstå andra människor:

Jag har lagt märke till att det har ett oerhört värde när jag kan tillåta mig att förstå andra. Mitt sätt att formulera detta påstående kanske förefaller dig egendomligt. Behöver man tillåta sig att förstå andra? Jag tror det. Vår första reaktion på de flesta av de uttalanden vi hör från andra är en värdering eller en bedömning snarare än ett förstående. När någon uttrycker en känsla, inställning eller åsikt, brukar vi nästan omedelbart tycka att det där är riktigt, det där var dumt, det är onormalt, så oförnuftigt, det är fel eller det var inte snällt. Det är mycket sällsynt att vi tillåter oss att förstå exakt vilken innebörd uttalandet har för den ANDRE!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0