Egna tycken!

Inte många människor är logiska. De flesta av oss har förutfattade åsikter och egna tycken. De flesta av oss är hemsökta av fördomar, av svartsjuka, misstänksamhet, rädsla, avund och stolthet. Och de flesta människor vill inte ändra åsikt om sin religion, sin frisyr eller sin favoritfilmstjärna. Om du sålunda har en benägenhet att tala om för folk att de har fel, läs då följande stycke. Det kommer från James Harvey Robinsons upplysande bok Vanetänkandet och framåtskridandet:

Stundom händer det att vi ändrar oss utan någon motvilja eller upprördhet, men om någon säger åt oss att vi har fel, ilsknar vi till över beskyllningen och förhärdar oss. Vi är otroligt tanklösa när det gäller att skaffa oss åsikter, men vi upptäcker att vi är orimligt fästade vid dem när någon försöker beröva oss deras sällskap. Det är tydligt att det inte är själva föreställningarna som sådana som är oss kära, men att det är vår självkänsla som är hotad... Det lilla ordet (min) är det allra viktigaste när vi har med människor att göra, och att förstå detta på rätt sätt är vishetens begynnelse. Detta ord har samma makt antingen det är fråga om min middag, min hund, mitt hus mm. Vi vill helst fortsätta tro på det som vi har vant oss vid att betrakta som sant, och den ilska som väcks när tvivlets skugga faller över våra antaganden tvingar oss att söka alla slags ursäkter för att hålla fast vid dem. Följden blir att det mesta av vårt så kallade tänkande består i att hitta argument för att fortsätta tro som vi gör!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0