Benjamin Franklin!

Alla vet vem Benjamin Franklin är men inte många som kan hans livs historia. Ni kommer få veta några hemligheter om honom hur han kunde påverka människor och lyckas med det!
Benjamin Franklin var tillräckligt storsint och klok för att inse att det var sant och att förstå att den väg han följde ledde till isolering och misslyckande. Alltså gjorde han en helomvändning, han började genast ändra sitt förmätna och påstridiga sätt.

Jag tog som regel - sa Franklin, att avstå från att säga emot andras åsikter direkt, och från att hävda mina egna. Jag förbjöd rentav mig själv att använda varje uttryck i språket som tydde på en bestämd uppfattning såsom säkerligen, otvivelaktigt, jag anser mm. I stället lade jag mig till med jag förmodar, jag antar eller jag föreställer mig att något vore på ett visst sätt eller för närvarande förefaller det mig. När någon hävdade något som jag antog vara felaktigt, nekade jag mig glädjen av att korrigera honom direkt och att omedelbart påvisa det orimliga i påståendet: när jag svarade började jag med att påpeka att i vissa fall eller under vissa omständigheter skulle vederbörandes inställning vara korrekt, men att det i förevarande fall tycktes finnas skillnader och så vidare. Jag lade snart märke till fördelarna med detta förändrade beteende: de samtal jag deltog i förlöpte angenämare. Det blygsamma sätt på vilket jag lade fram mina åsikter gjorde att de lättare accepterades och gav färre mothugg: jag förödmjukades mindre när jag hade fel, och det var lättare att förmå andra att inse sina misstag och förena sig med mig när jag hade rätt.
Den inställningen vilken jag till att börja med anlade med ett visst våld mot min naturliga böjelse, blev så småningom så självklar och så vanemässig att på kanske femtio år har ingen någonsin hört ett dogmatiskt uttryck undfalla mig. Det är den vanan som främst bidragit till att jag kunnat påverka medborgarna när jag föreslagit nya institutioner eller förändringar i de gamla och fått så stort inflytande i folkförsamlingarna när jag blev medlem. Jag var nämligen en dålig talare, aldrig vältalande, tvekande i ordvalet, sällan språkligt korrekt och likväl fick jag i allmänhet igenom mina förslag!

Nu vet ni hemligheten! Så om han lyckades så kommer ni att lyckas kom ihåg det och gör som han gjorde!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0